Viete ako sa správajú ľudia v kamenných obchodoch?

Určite áno, veď sami nakupujete.

A viete aj to, ako využiť tieto poznatky pri budovaní vašej novej webovej stránky?

Ak nie, v tom prípade čítajte ďalej!

Každý dnes prechádza na vizuálne krajšie web stránky. Každý chce modernú stránku. Každému, vrátane mňa, sa tieto nové dizajny páčia.

Áno to všetko je pravda. No treba si uvedomiť jednu vec.

Úspech nie je skrytý v samotnom vzhľade. Úspech je skrytý v princípoch, ktoré takýto dizajn dodržiava. Dodržiava preto, aby riešil zákazníkove problémy. Problémy, na ktoré u vás hľadá odpovede.

Ľudia premýšľajú inak ako majiteľ webu. Vy viete o každom jeho zákutí, o tom kde čo hľadať, čo všetko ponúkate, kam treba kliknúť.

Ja, ako váš nový návštevník to ale neviem. Preto je vašou úlohou jediná vec – ukázať mi to.

Ako teda zostaviť web tak, aby vám prinášal želané výsledky a dostatok zákazníkov?  Pozrime si zopár kľúčových bodov z reálneho života zákazníka, na ktoré by ste mali myslieť.

 

Ste zákazník v obchode

Návštevníci na vašom webe sa veľmi nelíšia od návštevníkov klasického obchodu. Boli ste už niekedy v obchode? Myslím že áno. Ako teda nakupujete?

Vojdete do obchodu, ak ho nepoznáte, rozhliadnete sa kde začať a vykročíte vpred. Hľadáte oddelenie mliečnych výrobkov, ktoré je umiestené trochu inde ako by ste čakali. Prídete k tovaru, prehliadnete jeden, druhý, tretí, máte čo ste hľadali.

Vykročíte k pokladni a cestou vás upúta iná akciová drobnosť, ktorú práve doma nemáte, a tak kupujete aj ju.

Ak nemajú to čo hľadáte, alebo vás iný produkt nepresvedčí, že je lepší, odchádzate ku konkurencii.

Tak je to aj na vašom webe. Váš návštevník hľadá konkrétny produkt, prípadne riešenie jeho problému. Čím skôr ho dostanete tam, kam sa dostať chce, tým skôr u vás nakúpi.

Skenuje text a hľadá prvú možnosť na ktorú by klikol. Ak tá nespĺňa očakávania, vracia sa späť a pokračuje v hľadaní inde.

Z toho vyplýva že je nutné návštevníka správne nasmerovať a ponúkať mu to, čo na danej stránke naozaj očakáva.

 

Kde to zas vopchali?

browse-buyIste ste to už tiež zažili. Hľadáte, hľadáte po celej predajni, no viac blúdite ako hľadáte. Keď ste v kamennom obchode nemáte také veľké možnosti, a tak si to celé obehnete aspoň dvakrát.

Návštevník webu má však viac možností. Vlastne iba jednu, volá sa internet... Áno, ak nenájde to čo hľadá u vás, ide hľadať inde.

A času, ktorý vám dá, je len veľmi málo. Vymýšľať preto oslnivé, nové druhy navigácie sa veľmi nevypláca. Neriskujte, že ľudia stratia trpezlivosť už tu. Navigácia musí byť priama a jasná.

Ak ich necháte pri hľadaní vo vašej ponuke priveľmi premýšľať a navigácia nie je intuitívna, rastie počet otáznikov a pre používateľa sa web stáva neprehľadným.

Ideálne je dodržať pravidlo „troch kliknutí“, po ktorých by sa mal dostať všade kde potrebuje. Ak ich bude viac, vaše šance na úspech sa rapídne znižujú. Čistá štruktúra a jednoducho rozoznateľné odkazy navigácie sú preto kľúčové.

 

Kde to som?

Tu analógia s obchodom fungovať nebude, skôr sa hodí prirovnanie k sobotnému ránu po piatkovom žúre v neznámom meste.

Otvoríte oči a chvíľu vám trvá kým si uvedomíte kde ste (v tom lepšom prípade). Podobne je to dnes aj s používateľmi. Prichádzajú na váš web so všemožných zdrojov a nie vždy sa ocitnú presne tam, kde si to vy predstavujete.

Preto musí byť návštevníkovi vždy jasné, kde sa práve nachádza. Z vašej namakanej homepage by to určite jasné bolo, no je to tak na každej podstránke? Môžete získať značné množstvo zákazníkov, ktorých by ste inak stratili, ak sa budete dostatočne venovať celému webu.

 

Lepšie raz vidieť ako 100 krát počuť

Obrázky, videá, infografika, grafy, audio. To všetko je o niečo viac ako čistý text.

Viete si napríklad predstaviť kamenný obchod, v ktorom by miesto ponúkaného tovaru boli cedulky s popisom toho čo je v ponuke? Alebo eshop bez obrázkov, z ktorého by ste si niečo nakúpili?

Prečo myslíte, že sa v potravinách robia ochutnávky? Alebo vám predajňa CD ponúka možnosť vypočuť si zopár ukážok piesní?

Buďte nápaditý a ukážte ľuďom obraz toho čo ponúkate. Čím viac zmyslov zapojíte a čím intenzívnejšie zapôsobíte, o to jednoduchšie predáte.

Najžiadanejším artiklom sú dnes videá. Porážajú text, obrázky i audio. Že nemáte o čom natočiť video? Postavte sa pred kameru a povedzte to, čo by ste inak napísali.

Je pravdou, že niektorí ľudia si radšej prečítajú text ako pozrú video, no neutešujte sa tým, že ich je väčšina. Najlepšie urobíte ak ponúknete video i text súčasne.

 

Obsah 1:0 dizajn

S týmto bodom možno niektorý nebudú súhlasiť, no obsah je jednoznačne viac ako dizajn. Čím viac kvalitného obsahu ponúknete, čím viac o svojom produkte poviete, o to viac vzbudíte záujem návštevníkov.

Predstavte si, že si kupujete oblek. Prídete do nablískanej predajne s dobrým výberom. Viete, že ich tovar je špičková kvalita. Vidíte zopár vhodných kandidátov a radi by ste sa spýtali, ktorý je vhodný na vaše pravidelné pracovné cesty, akú k nemu viazanku a košeľu.

No nech hľadáte ako hľadáte, v obchode nikto kto by vám poradil. Žiadny predavač, ktorý by vám poskytol informácie ktoré potrebujete. A tak sklamane odchádzate do druhej predajne, nie tak vychýrenej, no s podobným tovarom. Tu vám ale ochotný a ústretový predavač pomôže so všetkými otázkami a tak nakúpite.

Obsah na vašom webe by mal byť ako váš virtuálny predavač. Zodpovie zákazníkove otázky, prevedie ho jeho problémami, presvedčí ho o správnosti nákupu u vás.

 

Niet času navyše

Čas beží a beží a nie a nie ho zastaviť. Počujete to dnes na každom kroku … nemám čas, nestíham to, mám toho veľa. Možno ste sa i vy dostali do tejto pomyselnej časovej pasce, v ktorej vás nedrží priveľa povinností, ale predovšetkým vaše presvedčenie.

Veľa vašich používateľov je v podobnom režime. A ak aj nie, na webe sa tak väčšinou správajú. Je dnes síce v móde tráviť víkendy v nákupných centrách a brázdiť jednu predajňu za druhou, no poväčšinou sa ľudia vyberú do obchodov len za tým, čo hľadajú.

Keď prechádzate supermarketom, tiež sa nezastavíte pri každom jednom výrobku, ale ste radi ak nakúpite čo najskôr, to čo hľadáte, bez zbytočného obťažovania sa iným tovarom.

Nesnažte sa preto ani na webe predať všetko, čo máte v ponuke. Ak budú vašich používateľov otravovať stále iné a nespočetné baneri, vyskakovacie okná, upozornenia a kto vie čo ešte, nemusia nakúpiť ani to, čo pôvodne naozaj potrebovali.

Menej je niekedy viac. Koniec koncov, ak so zákazníkom naviažete správny vzťah, isto si na vás spomenie aj neskôr, ale to je už iná kapitola :).

A ešte jedna dôležitá poznámka. Nemyslite si, že tieto body sú prácou len pre vašeho webdizajnéra. Vy viete kto sú vaši zákazníci, vy viete čo by potrebovali. Bez vašeho zapojenia nečakajte oslnivé výsledky. A preto, všímajte si ako sa správajú ľudia v obchodoch, ako sa správate vy a hľavne, ako to využiť vo svoj prospech.

titulna foto: photo credit: Thomas Hawk via photopin cc foto text (browse buy): mage courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net