„V podstate ho väčšine ľudí netreba a vôbec sa naň netreba zameriavať.“
„Tebe záleží na SEO? To už je minulosťou, preber sa!“
Aj vy ste sa už stretli s podobnými názormi? V poslednej dobe som na takéto myšlienky narazil niekoľkokrát.
Tieto vyjadrenia prišli od ľudí, ktorí už na webe majú niečo za sebou. Preto som sa sám seba musel opýtať, čo na tom môže byť pravdy.
Že by ešte donedávna všetkými velebená optimalizácia dnes stratila svoju silu?
Vyjadrím svoj názor úplne jasne, aby ste neboli na pochybách. NIE! Jej prínosy stále pretrvávajú a pokiaľ webu vládnu vyhľadávače, pretrvávať stále budú.
Dôvodom prečo názor o nepotrebnosti môžete počuť aj zo zasvätených úst, je prísna špecifickosť. Áno, pre niektoré formy stránok, ktoré sa v dnešných dňoch dostávajú do popredia, je optimalizovanie nepostačujúce až zbytočné. Ide však o veľmi úzku skupinu webov.
V akom prípade sa teda optimalizovanie nevypláca a kedy je naopak viac ako potrebné? Rozoberme si tému na niekoľkých príkladoch.
Kedy sa vám expertné SEO naozaj neoplatí
Prípady v ktorých dôkladné SEO naozaj nepotrebujete a mali by ste sa primárne zamerať na iné formy propagácie sú:
Jednorázové stránky s časovo obmedzenou ponukou
Tých dnes vidíme čoraz viac. Ide najmä o weby ponúkajúce online vzdelávacie programy. Takéto web stránky zväčša vznikajú za účelom časovo obmedzeného predaja produktu. Následne po uplynutí akcie web slúži prevažne pre potreby zákazníkov, ktorý si produkt zakúpili.
Nie je teda potrebné, aby web priťahoval nových zákazníkov, nakoľko ponuka vypršala a produkt viac nie je dostupný.
Nie je žiadúce, aby na takúto stránku nový návštevníci prišli, nakoľko jej ponuka je neaktuálna. „Na čo je tá stránka, keď sa to nedá kúpiť?“ Žiaľ návštevníci nevedia, že program bol aktívny pred niekoľkými týždňami. V tom čase hýril slušnou návštevnosťou a ľudia tu veselo nakupovali.
Nové produkty a služby s nulovou konkurenciou
Aj takáto situácia môže nastať? Áno môže. Už som s tým stretol. Raz! Takže podobné šťastie pravdepodobne mať nebudete. Ale pre každý prípad...
Môže sa stať, že na trh uvediete niečo celkom nové. Neznáme a neprebádané. Nemám teraz na mysli len odlišný výrobok.
Aby sme sa správne porozumeli uvediem jednoduchý príklad:
Ak by všetci na trhu predávali len červené jablká a vy prídete so zelenými, SEO potrebovať BUDETE. Museli by ste prísť s hruškami, aby pre vás bolo zbytočným prepychom. Ak totiž nikto hrušky nepredáva, len málokto ich pozná. Web o hruškách neexistuje a vy samozrejme urobíte prvý. Vaša pozícia vo vyhľadávači teda raketovo porastie (stačí dodržať najzákladnejšie SEO podmienky) aj bez expertných úprav.
Nakoľko ale hrušky málokto pozná, len málokto ich hľadá. Preto sa treba zamerať na zvýšenie povedomia o tejto super novinke. V tomto prípade teda musíte presunúť vaše úsilie a energiu do inej sféry online marketingu.
Prípady, kedy bez SEO váš web jednoznačne utrpí
Produkty a služby, kde sa neopakuje nákup
Sú služby a produkty, po ktorých dopyt je, ale zákazníka zväčša vidíte len raz. Napríklad ide o niečo trvácne, niečo čo človek rieši len raz, prípadne zopárkrát za život.
V tomto prípade potrebujete na svoje stránky privádzať neustále nových zákazníkov. Spôsobov AKO, je samozrejme viac a SEO je jedným zo silnejších kandidátov.
Popredné umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania je skvelým zdrojom takýchto záujemcov o vaše služby. Následne stačí zabezpečiť „len“ to, aby z vašich stránok okamžite neodchádzali a vy ste ich naviedli správnou cestou, na ktorej sa z návštevníka stane zákazník.
Produkty a služby s veľkou konkurenciou
V tejto kategórii sa nájde prevažná väčšina z nás. Naše trhové hospodárstvo umožnilo vznik konkurenčného prostredia. To je ideálnym miestom pre zákazníka a nespočetné množstvo poskytovateľov služieb a produktov.
Konkurenciu nevnímam ako niečo negatívne, nezastávam ani názor, že neexistuje. Myslím, že je potrebné vnímať ju reálne a využiť potenciál, ktorý poskytuje jej prítomnosť. Je totiž vynikajúcim zdrojom pre náš vlastný rast a uvedomenie si miest, kde sa zlepšiť.
Jednou z týchto oblastí je samozrejme SEO. Prítomnosť konkurenčného prostredia si tu skontrolujete veľmi jednoducho ;). Presadiť sa pri veľkom pretlaku rovnakých produktov je samozrejme náročnejšie a vyžaduje maximum úsilia.
Pri extrémne konkurenčnom obore treba ladiť, ladiť a ladiť. Tým menším a začínajúcim odporúčam zamerať svoju pozornosť na long tail kľúčové slová. Teda dlhšie a špecifické výrazy, ktoré síce neprilákajú toľko návštevníkov, ale môže sa vám pri nich podariť preskočiť konkurenciu a navyše cieliť na presnejšiu cieľovú skupinu.
Stránky živené návštevnosťou, masové služby a produkty
Tu je myslím potreba vysokej návštevnosti priamo z vyhľadávania viac ako jasná. Veľké portály živené prevažne reklamou, si samozrejme nemôžu dlhodobo dovoliť platiť reklamu na to aby priviedli tak obrovské množstvá návštevníkov.
Pri masových produktoch je pochopiteľne veľmi vysoká konkurencia a tak platí čo som už spomínal o jeden bod vyššie.
A čo všetky ostatné weby?
Ak sa pozriete na vývoj internetu ako celku, musí vám byť jasné, že ignorovať SEO je chybou. Neustály nárast počtu stránok núti vyhľadávače neustále zlepšovať služby. A ich kľúčovou službou je práve poskytovanie relevantných výsledkov pre naše vyhľadávanie.
Počítačová gramotnosť celej populácie stúpa a čoraz viac obchodu sa presúva do virtuálneho sveta. V strednej Európe je to práve Slovensko, ktoré kraľuje počtu obyvateľov, ktorý používajú internet.
V minulom roku to bolo až 80% ľudí vo veku od 16 do 74 rokov. Z toho až polovica cez internet aj nakupovala!
Osloviť veru jednoznačne máte koho. No keď vás ľudia nenájdu, ich rastúci záujem o online služby vám v raste vašeho webu a podnikania veľmi nepomôže.
Ak teda niekedy budete aj vy počuť, že je SEO optimalizácia zbytočná, spomeňte si na tento článok...
Čo to o závažnej chybe pri optimalizácii sa dozviete aj v mojom ebooku.