Zaujíma vás efektívna propagácia a predaj pomocou internetu?

Potom je vám známe, že pútavý obsah je živnou pôdou moderného a úspešného webu.

A viete ktorý marketingový nástroj vám takýto obsah na webe zabezpečí?

Áno.

Je to obsahový marketing.

Môžete ho nájsť pod viacerými názvami – content marketing, info marketing, inbound marketing.

 

Čo je to obsahový marketing?

V zásade sa pod všetkými spomínanými pojmami skrývajú tie isté aktivity, ktoré sú zamerané na nenásilné a nepriame propagovanie služieb či produktov, pomocou publikovania obsahu, ktorý zaujíma vašich zákazníkov.

Pri obsahovom marketingu platí:

Najskôr pomáhaj, potom predávaj!

To znamená že publikujete články, návody, videá a iné materiály, ktoré odpovedajú na otázky vašich zákazníkov, riešia ich problémy, informujú, učia … takpovediac ich vedú za ručičku.

Prečo bez dátumu spotreby?

Ide totiž o obsah, ktorý odoláva testu času, je ľahko vyhľadateľný, prináša stálu návštevnosť, šíri sa po sociálnych sieťach a priťahuje prirodzené odkazy.

Nie každý druh obsahu je bez dátumu spotreby. Napríklad popkultúra, aktuálne trendy, sezónne články, štatistiky, akcie.

Neznamená to, že by takýto obsah bol menej hodnotný. Ide len o to, že má rýchly nástup, no krátke trvanie. Niečo ako predvolebné sľuby politikov...

 

Prečo vôbec robiť content marketing? Aké výhody prináša?

  1. Dáva zákazníkom pridanú hodnotu, ešte skôr, ako nakúpia. Málokto vám dnes dá niečo zdarma. Ponúknite preto čitateľom to, čo ich zaujíma a čo rieši ich problémy.
  2. Buduje váš status odborníka. Ak vám niekto ponúkne vyčerpávajúce informácie, nech už ide o akúkoľvek tému, jeho kredit vo vašich očiach rastie. Či už ide o vás ako jednotlivca, alebo značku ktorú zastupujete. Áno, osobnejší kontakt zväčša predčí oslovenie firmou.
  3. Zlepšujete vaše SEO. Info marketing vám neumožňuje osloviť len náhodných návštevníkov webu. Práve naopak. Sám o sebe generuje priamych záujemcov tým, že privádza kvalitnú návštevnosť z vyhľadávačov.
  4. Oslovenie zákazníkov v rôznych štádiách nákupného rozhodnutia. Ako je to u vás, ak niečo kupujete? Najskôr si o tom nájdete dostatok informácií, však? Neskôr porovnávate rôzne dostupné produkty a alternatívy. Následne zohľadňujete, ktorý z produktov je za danú cenu pre vaše potreby ten najvhodnejší. A na tieto rôzne štádiá, môžete cieliť premysleným obsahom na webovej stránke.

Ako?

Postup si popíšeme v troch jednoduchých krokoch.

 

Prieskum kľúčových slov

Dôvod prečo si urobiť prieskum kľúčových slov je jednoduchý – zistiť čo ľudia hľadajú a to im naservírovať.

Ak chcete ponúkať relevantný obsah, musíte poznať jazyk vašeho publika.

Čo trápi vašich zákazníkov? Čo hľadajú? A to hlavné, aké slová pri tom používajú? Na tieto otázky vám musí prieskum odpovedať.

Nájdené výrazy neskôr použite pre tvorbu obsahu vašeho webu. Používajte ich aj do nadpisov.

Ale pekne poporiadku.

 

Ako nájdem vhodné kľúčové slová?

K tomu vám najlepšie poslúžia tieto 3 nástroje:

  • Google Keyword Planner
  • Ubersuggest
  • KeywordTool

Google Keyword Planner je nástroj, ktorý je dostupný v službe Adwords a umožňuje vám lepšie zacieliť vaše PPC reklamy. Na to, aby ste ho mohli použiť, však nemusíte platiť žiadnu reklamu. Stačí sa prihlásiť do služby Adwords a … skúmať.

Keyword Planner vám k hľadaným slovám bude ponúkať podobné výrazy, počet vyhľadávaní a relatívnu konkurenciu (len konkurencia v rámci inzercie).

Neberte čísla ktoré dostanete ako bezchybný fakt. Ide len o aktuálny počet pre daný výraz, bez long tail slov a podobne. Ak pri niektorom kľúčovom slove uvidíte pomlčku, bude lepšie, ak sa obrátite iným smerom a nájdete nové výrazy.

plánovač kľúčových slov

Služby Ubersuggest a KeywordTool sú výborné aplikácie pre nájdenie long tail kľúčových slov. Postupne do nich zadávajte výrazy nájdené v Keyword Planneri. Ponúknu vám množstvo kvalitných nápadov, použiteľných vo vašich content marketingových textoch.

Osobne mám lepšie skúsenosti s KeywordTool.io. Vo free verzii vám síce ukáže len polovicu nájdených výrazov a bez počtu vyhľadávaní, no i tak je cenným zdrojom informácií.

obsahový marketing

 

Zoskupenie kľúčových slov

Po úvodnom prieskume pravdepodobne dostanete dlhý zoznam vhodných kľúčových slov. Tvoriť pre každé jedno samostatný obsah zmysel nemá, preto si ich zoskupíme do prakticky použiteľných skupín.

Ako ich zatriediť?

Jednoducho - použitím zdravého sedliackeho rozumu.

Do spoločnej skupiny patria predovšetkým slová s podobným, alebo rovnakým slovným základom a významom.

Ak chcete a viete, že sa vám to neskôr bude hodiť, môžete slová s podobným významom, ale odlišným slovným základom zaradiť do samostatných skupín. Získate tak „dve témy“ na článok miesto jednej (jednoduchšie SEO cielenie - a teda aj väčší počet potenciálne možných kliknutí).

Ak ste robili svoj prieskum v silne konkurenčnej oblasti s dostatkom hľadaných výrazov, samotné skupiny vám odporučí aj Keyword Planner.

Či ich využite v rovnakej podobe alebo nie, je len na vás. V každom prípade zvážte, či viete na danú skupinu cieliť napríklad jedným spoločným článkom. Ak nie, vytvorte si vlastné tematicky relevantnejšie skupiny. Ani Google nie je dokonalý ;).

Vytvorené skupiny vám môžu poslúžiť aj inde ako pri content marketingovej stratégii. Výborne ich využijete napríklad pri vytváraní PPC kampane v službe Adwords.

Prípadne naopak.

Máte vytvorenú kvalitnú PPC kampaň s dostatočne podrobným členením a laserovo presným cielením? Kľúčové slová v jednotlivých reklamných skupinách sú to, čo sme doteraz hľadali...

 

Cielená obsahová stratégia

Našli sme vhodné kľúčové slová. Zatriedili ich do skupín. Zostáva jediné. Rozoznať to, v ktorom štádiu nákupného procesu sa nachádza používateľ prichádzajúci na stránku z konkrétnych kľúčových slov.

Použijem tu známe prirovnanie k lieviku.

obsahová stratégia

Hore, v najširšej časti je naviac ľudí. Zväčša vás práve spoznali a ich ochota nakúpiť u vás je zatiaľ malá. (získavajú povedomie o téme)

Do strednej časti radíme menší počet návštevníkov. Už poznajú váš obsah alebo vás, a mnohí chcú viac. (prejavujú záujem a úmysel)

V najužšej časti je najmenší počet používateľov. Túto skupinu ste si získali na svoju stranu a chcú u vás nakupovať. (rozhodnutý nakúpiť)

 

Cielené dopyty

Ide o kľúčové slová, ktoré vyjadrujú niečo veľmi konkrétne. Ľudia, ktorí ich používajú hľadajú špecifické produkty, prípadne produkty konkrétnej firmy.

Ten kto hľadá vás, sa k vám dostane tak či onak. Budú to jedny z vašich najlojálnejších zákazníkov.

Ten kto hľadá konkurenciu, sa vo vašom lieviku pravdepodobne vôbec nenachádza. S týmito návštevníkmi to budete mať najťažšie.

Patrí sem teda čokoľvek, čo by sa týkalo vašej značky (alebo konkurenčnej), alebo priamo produktov.

Tip:

Ako sa dá zacieliť na vlastnom webe na konkurenčnú značku?

Zapojte to svojho obsahového marketingu porovnania. S čisto konkurenčnými frázami však zachádzajte opatrne. Musia sa vyskytovať len informatívne, aby šlo o celkom prirodzený výskyt. Nie očividnú snahu stiahnuť na seba zákazníkov „od vedľa“.

 

Informatívne dopyty

Tu zožne info marketing bez dátumu spotreby najväčší úspech.

Patria sem všetci zákazníci a dopyty z horných častí lievika. Klienti hľadajúci niekoho, kto zodpovie ich otázky, kto bude sedieť na ich potreby. Jednoducho kto poskytne obsah, ktorý vyhľadávajú.

Vynikajúce ale je, že dokážete osloviť používateľov vo všetkých štádiách. Od tých hľadajúcich prvotné informácie, až po tých s úmyslom nakupovať.

Väčšina nebude priamo konvertovať, no ak im poskytnete vyčerpávajúce odpovede, zapíšete sa do ich povedomia ako odborník v obore.

Tento kanál vám zabezpečí rozšírenie celej fanúšikovskej základne.

 

Transakčné dopyty

Sem patria ľudia s veľmi jasným úmyslom. Buď už majú všetky informácie ktoré potrebovali, alebo sa ponáhľajú a jednoducho hľadajú niekoho relevantného.

Uvidíte tu napríklad kľúčové slová … agentúra, … konzultácia, naj …, … + konkrétne mesto. Taktiež slová ako nákup, objednať, cena, eshop, predaj.

Vaša domovská stránka, stránky produktov a služieb by mali byť obsahovo zacielené práve na transakčné dopyty. Ich cieľom je následné kontaktovanie alebo nákup.

 

Tvorba vlastných obsahových kanálov

Nelimitujte sa len na spomínané druhy obsahu. Vy poznáte svoj obor a zákazníkov s ktorými prichádzate do styku. Viete čo potrebujú a požadujú. Vytvorte si preto toľko kanálov, koľko potrebujete, v závislosti od dát, ktoré zozbierate v prieskume.

Recept na úspech content marketingu bez dátumu spotreby je v tom, aby sedel na jednotlivé používateľské persóny, ich polohy v zákazníckom lieviku a správne cielenie vašej správy a obsahu na ich potreby.

Dajte ľuďom čo hľadajú a oni vám dajú svoju pozornosť.

Obsah môže byť čokoľvek – články, videá, tutoriály, zoznamy, štúdie, FAQ, obrázky, nový web.

  • Infografiky, guest posty, masmédiá a sociálne siete zasahujú záujemcov vo vyšších polohách pomyselného lievika.
  • Štúdie, návody, webináre, prezentácie cielia na strednú časť.
  • Referencie, newslettre či špeciálne ponuky dávajú sociálny dôkaz o vašej spôsobilosti a pôsobia hlavne pred konečnou fázou cesty zákazníka.

 

Na záver jedna poučka:

Cieľte na správnych ľudí, správnym obsahom a v správnom čase.

Preveďte ich celou fázou od počiatočného zoznámenia, až po nákup. Čím častejšie s vami prídu do styku, o to jednoduchšie bude ich rozhodovanie.

V počiatočných štádiách nežiadajte veľa. Maximálne emailový kontakt.

Uistite sa, že odpovedáte na konkrétne otázky a poskytujete presvedčivé argumenty na rôzne námietky.

A buďte trpezliví. Content marketing potrebuje na rozbeh určitý čas.

 

Používate vo svojej reklamnej stratégii obsahový marketing? Aké sú vaše skúsenosti a odporúčania?