Niektoré udalosti sa priťahujú veľmi zvláštnymi cestami.
Pôvodne mal byť na mieste tohto článku, článok iný. No len pár dní po jeho dopísaní sa stal dokonale neaktuálnym.
O čom mal byť?
Mal som v úmysle popísať výhody takzvaného google autorstva, pomôcť vám s jeho aplikáciou a vysvetliť, prečo je dobré ho používať.
Čo to je google autorstvo (authorship)? Lepšie povedané, čo bolo.
Google autorstvo bola vychytávka, pomocou ktorej bolo možné mierne "ovplyvňovať" ľudí pri klikaní na výsledky vyhľadávania. A to pomocou prepojenia stránok, textov, s vaším g+ profilom.
Ako to že ovplyvňovať? Pomocou tohto prepojenia ste totiž docielili to, aby pri výsledkoch vyhľadávania zobrazovalo pri vašich stránkach okrem nadpisu, popisu a url adresy ešte jednu zaujímavú vec – vašu fotografiu.
Vyzeralo to asi takto...
Takýto výsledok pôsobil na používateľa atraktívnejšie. To však nebolo všetko. Ľudia vás mohli jednoducho identifikovať, aj keď ste publikovali na iných ako vašich stránkach. Vy ste tak budovali váš status experta na dané témy, podľa toho nakoľko bola daná podstránka navštevovaná, zdieľaná a tak ďalej...
Čo sa s autorstvom zmenilo?
Google autorstvo bolo jednoducho zrušené... Na svojich oficiálnych stránkach to oznámil John Mueller, oficiálny google webmaster analylik.
Sám som si pár týždňov predtým všimol, že boli odstránené fotky pri vyhľadávaní mojich stránok. Bolo mi jasné, že sa niečo mení. Myslel som si však, že som urobil chyby, ktoré sa googlu nepáčili, a nie že to znamená prichádzajúci definitívny koniec služby :) .
Ak si chcete prečítať celý príspevok, oznamujúci koniec google autorstva, nájdete ho tu (v angličtine) - https://plus.google.com/+JohnMueller/posts/HZf3KDP1Dm8
V krátkosti o čom hovorí...
Jedným z dôvodom pre zrušenie bol napríklad malý záujem o aplikovanie tejto mini výhody na výsledky vyhľadávania zo strany autorov stránok (to by som pripísal malej informovanosti a nie nezáujmu). V našich podmienkach 100% pravdivé. Autorstvo bolo u nás v plienkach a jeho výhody rozoznal len málokto.
Druhým dôvodom bol nameraný minimálny rozdiel v preklikoch, oproti klasickým výsledkom. V oficiálnom stanovisku sa hovorí, že nebol zaznamenaný ani nárast, ani pokles kliknutí pri výsledkoch, kde bolo prepojenie aktívne. V tomto smere mám inú subjektívnu skúsenosť. Nakoľko som vedel o čo sa jedná, tieto výsledky som osobne uprednostňoval. Z dôvôdu toho, že predpokladám väčšiu snahu o hodnotné informácie, ak sa človek pod svoje myšlienky podpíše.
Myšlienka budovania online statusu experta
V skutočnosti šlo o viac ako len o malý obrázok pri vyhľadávaní. Leader medzi vyhľadávačmi sa snaží prinášať svojim zákazníkom, teda nám, stále relevantnejšie výsledky našich dopytov. Spravili pre to už mnoho. Praktické uplatnenie týchto krokov popisu a aplikuje "odbor" zvaný SEO.
Ďalším míľovým skokom by v tomto smere malo byť ovplyvňovanie výsledkov vo vyhľadávaní na základe skutočných autorov z mäsa a kostí. Predzvesťou tomu je patent googlu z roku 2005, ktorý pojednáva práve o takomto kritériu (author rank), ako hodnotiacom prvku vplývajúcom na pozície stránok.
Prečo by tento krok mal byť revolučný?
Predstavte si, že ste uznávaným človekom v relatívne širokej skupine profesionálov. Váš názor ľudí zaujíma. Ste jednoducho niekým, za kým ľudia idú. A teraz si predstavte, že potrebujete toto vaše renomé previesť do online sveta.
Práve o toto sa google snaží. Previesť reputáciu človeka v reálnom svete do sveta online. Ak dokážete online, vo svojich článkoch, príspevkoch, pôsobiť na ľudí rovnako mienkotvorne a autoritatívne, google vás za to odmení uprednostnením stránok s vašimi článkami pred inými.
Stále neviete o čom je to author rank?
Najľahšie si to predstavíte ak ho prirovnáte k page ranku. Page rank je hodnotenie stránok, nezávislé od optimalizačných faktorov, ktoré určuje pomyselný status stránky voči ostatným stránkam. Zjednodušene, stupnica od 0 po 10, kde 10 znamená najlepšie ohodnotenie.
Dá sa zvyšoval len rastúcim počtom odkazov z iných webov na ten váš. Čím lepšie je hodnotená stránka, ktorá na vás odkazuje, tým lepšie pre vás a váš page rank viac stúpa.
Author rank je teda podobné hodnotenie, ale pre autorov textov. Pomocou rôznych algoritmov sa vyhľadávač snaží identifikovať autora na celom webe a priraďuje mu hodnotenie podľa relevantnosti a úspešnosti jeho článkov.
Vyjadrenia google smerujú k tomu, že author rank bude mať čoskoro vplyv pri klasickom SEO. A teda, bude vplývať na výsledky vyhľadávania stránok, na ktorých bude dobre hodnotený autor publikovať svoj článok.
Všetko nasvedčovalo tomu, že jedným z hlavných nástrojov pre tento nevyhnutný krok bude aj google autorstvo. Myšlienka revolučná a jej pád rovnako impozantný.
Napriek tomu, že sa autority gigantu v niektorých príspevkoch vyjadrili, že author rank sa už reálne počíta a na výsledky v niektorých prípadoch už vplýva, sme momentálne na rozcestníku.
Čo s autorstvom ďalej?
Tu sa google nevyjadril celkom jasne (ako tradične). Ak už autorstvo na stránke priradené máte, škodiť jej to určite nebude, to sa báť nemusíte. Ak ste ale autorstvo aplikovali, používate a odkazujete na váš profil parametrom ?rel=author, alebo pomocou meta značky <link rel=author …. >, vedzte, že link sa teraz správa ako klasický link. A teda, posielate odkazovú šťavu na svoj g+ profil.
Moja osobná rada – pod svoje články sa i naďalej oplatí podpisovať. Ak vám google chce v niečom pomôcť uľahčite mu to!
Prečo sa aj naďalej oplatí "podpisovať" pod vaše články?
Google autorstvo je síce mŕtve, autor rank ale naďalej žije. Čo z toho pre vás vyplýva?
Ak ešte stále publikujete anonymný obsah, robíte si veľkú škodu. Dvojnásobnú ak publikujete naozaj veľa obsahu.
Ako to napraviť?
Pod svoje články sa podpisujte. Meno, preklik na vaše stránky, sociálne profily, bio pod článkom, publikovanie na iných stránkach. To všetko vám z dlhodobého hľadiska pomôže budovať váš author rank.
Aj keď jeho vplyv zatiaľ nie je nijak zásadný, smer ktorým sa vyhľadávače budú uberať je nad slnko jasný. Človek, ako autor webového obsahu bude jedným zo zásadných prvkov vplývajúcich na lepšie výsledky vo vyhľadávaní!