A znova je tu - leto.

Slnko, voda, relax a odľahčené emailové schránky.

Leto je prirodzene obdobím, keď poľavuje pracovná aktivita v mnohých firmách. Všetci zamestnanci sa ponáhľajú k moru a zákazníci majú iné, príjemnejšie starosti, ako nákup vašich produktov a služieb.

Vzhľadom na to väčšine webstránok klesá návštevnosť. Prišlo teda ideálne obdobie na podchytenie chýb a zavedenie inovácií pred jesenným prebudením.

 

Ako a kde môžete web zlepšiť?

Uhorková sezóna nie je nekonečná a aj vy by ste mali oddychovať. Preto si prebehneme zopár bodov pre zlepšenie webu, na ktoré pravdepodobne väčšinu roka nepozriete ani kútikom oka.

Podmienkou pre túto analýzu je napojenie vašej webovej stránky na nástroj Google Analytics, alebo inú funkčne podobnú aplikáciu.

Namiesto naháňania zdrojov pre väčšiu návštevnosť sa pozrieme na web z opačného konca. Pokúsime sa využiť vaše momentálne počty návštevníkov webstránky a zvýšiť ich mieru interakcie.

Ako?

V prvom kroku musíme zistiť, ako sa na stránke vlastne chovajú.

 

Ako často sa ľudia na váš web vracajú?

Frekvencia a aktuálnosť

V nástroji Analytics prejdite na časť „Publikum – Správanie – Frekvencia a aktuálnosť“.

Otvorí sa vám jednoduchá tabuľka, ktorá ukazuje počet počtov relácií ;).

Pre tých čo nevedia čo je Relácia – je to časový úsek počas ktorého používateľ aktívne interaguje s webovou stránkou. To znamená príchod na stránku, prečítanie článku, pozretie videa, prekliknutie na akciu, potom na kontakty a odchod z webu. To všetko je jedna relácia.

Čo je počet počtov relácií?

Tak napríklad ak jeden človek príde na váš web dva dni po sebe, v štatistikách to zaznamenáte ako dve relácie. Ak príde aj o týždeň, máte už od neho tri relácie. Ak ďalší deň, máte už štyri. Atď. atď...

Tabuľka teda ukazuje koľko ľudí k vám prišlo jedenkrát, koľko ľudí dvakrát, trikrát a podobne.

frekvencia a aktuálnosť

8 krát prišlo na stránku 215 ľudí

 

Vyhodnotenie tejto štatistiky bude závislé od povahy vašej stránky. A samozrejme od vašich očakávaní.

Je nutné zvoliť si správne časové obdobie.

časové obdobie

 

Ak máte web, ktorý napríklad sprostredkúva predaj kuchýň na mieru, môžete očakávať, že návštevník k vám príde iba niekoľkokrát v kratšom časovom úseku. Povedzme jeden mesiac, kľudne 3, 4 i 5 návštev počas porovnávania s konkurenciou. Za dlhšie časové obdobie podiel vyššieho počtu relácií veľmi nestúpne.

Naproti tomu, ak si vezmeme spravodajský portál zarábajúci na PPC reklame, chceli by ste ako jeho majiteľ oveľa viac opakovaných návštev. Za mesiac možno 5, 10 i viac relácií. Za polrok však už 6-krát toľko!

Viac o opakovaných návštevách zistíte ak prekliknete na tom istom prehľade na záložku „Počet dní od poslednej relácie“. Tu uvidíte po koľkých dňoch sa k vám používatelia vrátili.

Pri vyhodnocovaní zohľadňujte charakter vašich návštevníkov.

Nemá zmysel očakávať, že sa k vám budú ľudia donekonečna a pravidelne vracať, ak ponúkate službu ktorú človek využije raz za niekoľko rokov.

 

Podstránka s najväčším potenciálom

Obsah webu – všetky stránky

Ako majiteľ webu potrebujete vedieť, ktoré zo stránok zaujímajú ľudí najviac. K tomu slúži viacero prehľadov, no oplatí sa začať od podlahy.

Bez akýchkoľvek vedľajších podnetov sa pozrite, ktoré stránky vašeho webu sú navštevované najčastejšie. Prejdite do časti „Správanie – Obsah webu – Všetky stránky“.

Uvidíte počet ich zobrazení, jedinečné zobrazenia, čas na stránke.

Zaujímavé sú však najmä percento odchov a miera okamžitých odchodov. Ak sú medzi najviac navštevovanými stránkami tie, ktoré vám priamo privedú zákazníka a majú vysokú mieru odchov, nemusíte byť marketingový génius aby ste vyhodnotili, že treba pouvažovať nad zmenou.

Možno je podstránka málo prehľadná a ľudia nevedia ako ďalej. Možno je zbytočne obsiahla a neudrží ich pozornosť dostatočne dlho. A možno (v tom najhoršom prípade) musíte popracovať na zatraktívnení vašich produktov a služieb.

všetky stránky

 

Pre lepšie pochopenie významu konkrétnej podstránky vám poslúži nasledovný prehľad...

 

Ako ľudia webom prechádzajú

Tok správania

Zobrazme si rovno tie krásne cestičky po ktorých blúdia ľudia naším webom. Prejdite do „Správanie – Tok používateľov“.

Uvidíte niečo takého:

tok používateľov

Tok používateľov medzi podstránkami

 

Sivasté prepojenia medzi jednotlivými krokmi znázorňujú, kam a koľko používateľov medzi podstránkami prechádzalo.

Viac ako tento všeobecný graf vám poslúži detailná analýza jedného bodu.

Kliknite v grafe napríklad na stránku niektorej služby a zvoľte „Preskúmať návštevnosť pre tento bod“.

Uvidíte odkiaľ na ňu návštevnosť (v rámci vašeho webu) prišla a kam odišla. Koľko je priamych vstupov (z iných zdrojov) a koľko ľudí cez podstránku z webu odišlo.

navštevnosť pre tento bod

Návštevnosť pre jeden bod

 

Zamerajte sa na kľúčové časti webu.

Ak si nieste istý, aké cesty by ste mali u seba sledovať, vedzte že na to existuje jednoduchá odpoveď:

Vstupná stránka – Kľúčová stránka – Stránka akcie, kontaktu. Pre niekoho je možné vynechať prvý bod, pre niekoľko posledný, ďalšiemu zasa postačuje jediná podstránka pre všetky 3 kroky.

Ak máte jednostránkový web, ktorý je už dlhšiu dobu v móde, nemá samozrejme zmysel riešiť tok používateľov v tomto prehľade. Budete musieť zapojiť sofistikovanejšie nastavenia.

Pri štandardnom webe je ale tento graf dobrou pomôckou na odhalenie cieľov kde začať s vylepšeniami.

 

Kadiaľ prišli a odkiaľ odišli

Vstupné a výstupné podstránky

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, kadiaľ na váš web prichádza najviac používateľov a odkiaľ ich naviac odchádza?

Dosť bolo polemizovania, pozrime sa na konkrétne dáta.

V časti „Správanie – Obsah webu“ nájdeme prehľady vstupných a výstupných stránok.

 

Vstupné stránky

Hovoria jasnou rečou. Cez tú a tú podstránku prišlo na môj web toľko relácií, toľko nových používateľov, zdržali sa takto dlho a tak ďalej.

vstupné stránky

Vstupné stránky

 

Pozor si dajte najmä na priemerné trvanie relácie a mieru okamžitých odchodov. Signálom nespokojnosti je krátky čas spojený s vysokým percentom okamžitých odchodov.

Je to prvým znakom toho, že na podstránku prichádza návštevnosť, ktorá pre ňu nie je relevantná.

Možno je zle optimalizovaná a priťahuje nesprávne publikum, alebo jej obsah nezodpovedá tomu, čo pri jej návšteve ľudia očakávajú.

Poďme v tejto štatistike trochu dlhšie. Zvoľte si sekundárnu dimenziu s adekvátnou výpovednou hodnotou.

Napríklad Zdroj návštevnosti.

sekundárna dimenzia

Sekundárna dimenzia

 

Tabuľka sa rozšíri o stĺpec, ktorý bude zodpovedať zdroju návštevnosti vstupnej stránky.

To už budete skutočný guru, pretože uvidíte ktorá vaša služba zaujala ľudí zo sociálnej siete, ktorá z vyhľadávača a či zaúčinkoval ten drahý PR článok z minulého mesiaca.

Sekundárnu dimenziu voľte s citom, s ohľadom na to čo potrebujete zistiť. Pre základnú hlbšiu analýzu postačia rozšírenia o sekundárnu dimenziu z kategórie Akvizícia.

 

Výstupné stránky

V základom prehľade výstupných stránok uvidíte iba tri stĺpce: počet odchodov, počet zobrazení stránky a percento odchodov.

Aj napriek tomu môže byť tento prehľad neoceniteľným pomocníkom.

Ak hľadáte možnosti, ako sa dopracovať ku väčšej miere zapojenia používateľov, je znalosť najslabších článkov systému dôležitá.

Základný prehľad sa mi však zdá nedostatočný.

Preto som pre vás vytvoril detailnejší, ktorý si do Google Analytics môžete naimportovať. Následne ho nájdete vo „Vlastných prehľadoch“.

Pre importovanie prehľadu kliknite na tento odkaz:

https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=uMd5-ZAXQ4G40anuPtk0mg

Nájdete v ňom aj údaje o priemernom čase, miere okamžitých odchodov a dokončeniach cieľov.

Pri kliknutí na konkrétnu URL vám zobrazí hlbšiu analýzu rozdelenú podľa zdroja a média z ktorého pochádza návštevnosť.

 

 

Potenciál na inováciu je vždy a všade. Stačia nám objektívne dáta, trochu fantázie a triezvy úsudok.

Verím že spomínané prehľady vám pri vlastných úpravách pomôžu.

Používate aj iné výstupy pre hľadanie miest na rast svojich web stránok? Podeľte sa s ostatnými v komentároch.