Marketingových kanálov sú desiatky.
Napriek tomu nenájdete veľa ľudí, ktorí by pochybovali o dôležitosti vyhľadávačov.
Fráza „byť vyhľadateľný na googly“ je síce otrepaná, no pre väčšinu stránok platná. V základných pravidlách SEO sa už neorientujú iba odborníci, ale aj veľa majiteľov webov.
Ako byť o krôčik vpred, ak všetci naokolo vedia ako robiť optimalizáciu správne?
Sledujte nové trendy a predovšetkým - zavádzajte ich do praxe.
V tomto kratšom článku sa dozviete zopár tipov, ktoré odborníci a SEO fajnšmekri považujú za dôležité v roku 2018 a po ňom.
Mobil náš každodenný
Prispôsobenie stránky pre mobilné zariadenia už viac nemôžete ignorovať. Mobilegeddon je dávno za nami, no aj napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorí dôležitosť správneho zobrazenia ich stránky na telefónoch a tabletoch nerieši.
Možno ich k tomu netlačí konkurencia, alebo je slovenský zákazník menej technicky pohodlný. Ak ale chcete pre budúcnosť udržať, alebo navýšiť počet návštevníkov webu, konajte okamžite.
Počet prístupov cez mobil a mobilných vyhľadávaní stále utešene rastie. 50 % presiahol už dávno, relevantné zdroje udávajú ešte vyššie čísla. Počet sa síce mení v závislosti od krajín a odvetví, no u nás za svetovými trendmi nijak nezaostávame.
Ako ste na tom vy, môžete vidieť napríklad ak máte na stránku napojený nástroj na sledovanie štatistík návštevnosti.
Návštevnosť podľa druhu zariadenia
Graf mobilného vyhľadávania podľa odvetvia. Zdroj: hitvise
Vhodnosť vašej stránky pre mobilné zariadenia si môžete overiť aj na klasickom desktope, zmenšovaním okna prehliadača. Obsah by sa mal prispôsobiť jeho veľkosti.
Alebo využite tento nástroj na test vhodnosti pre mobilné zariadenia.
Stále som vás o dôležitosti dobrého mobilného zobrazenia stránky nepresvedčil?
Tak pridávam jeden silný argument priamo od Google.
Tento rok bol zavedený takzvaný Mobile First Index. To znamená, že je primárne sledovaná mobilná verzia stránky, nie desktopová, a jej umiestnenie a celkové výsledky majú vplyv aj na doteraz hlavnú – PC verziu.
To v praxi môže znamenať zaujímavý problém. Keďže mobilná verzia ( a jej pozícia) môže vplývať na PC pozíciu pozitívne, je jasné, že môže aj negatívne.
Tak ako ste na tom vy?
Relevancia - zbraň dôležitejšia než akákoľvek iná?
Presvedčiť Google o tom, že práve vaša stránka je to, čo ľudia hľadajú pri niektorom kľúčovom slove, je stále ťažšie. Byť penalizovaný v snahe oklamať ho, stále jednoduchšie.
Milióny stránok zahrnutých v indexoch vyhľadávačov ich mnohému naučili. Napríklad aj rozlišovať tematicky súvisiaci obsah.
Po anglicky je tento ranking faktor známy ako Latent Semanting Indexing - LSI.
O čo sa jedná?
(Vysvetlenie nájdete aj 3. bode tohoto článku)
Na základe vyhľadávacích dopytov a analyzovania textu webových stránok Google dokáže rozlišovať podobné témy a hľadať medzi nimi súvislosti.
Stále viac víťazia tí, ktorí svoj obor majú dokonale obsiahnutý.
To znamená že sa primárne venujú svojej hlavnej oblasti, popisujú je ale rozsiahlejšie, detailne. Následne sú ľahšie vyhľadateľní pre širší okruh kľúčových slov a teda aj väčší počet ľudí.
Niekedy takto vlastne nevedomky ťahajú za nitky smerovania LSI v lokálnom ponímaní.
LSI možno chápať veľmi podobne
Ako zabezpečiť dostatočnú komplexnosť obsahu na svojom webe?
Učte sa od najlepších.
Bez ostychu si prezrite stránky, ktoré dosahujú najlepšie výsledky. Ako ďaleko a kam odbiehajú svojím obsahom? Pokúste sa k nim tematicky priblížiť.
Zachovajte si ale svoju originalitu. Čo vyhľadávače nemajú radi je bezbrehé kopírovanie. To môžete na pozitívny efekt LSI rovno zabudnúť.
Stránka výsledkov vyhľadávania je stále bohatšia
Viete čo je to SERP?
Nie, nie je to ľubovoľná skratka na štyri z knižky Abeceda krížovkára.
Odborne sa takto nazýva stránka ktorú uvidíte, po tom čo vám vyhľadávač vráti výsledok vašeho hľadaného dopytu. Search Engine Result Page.
A tá sa za 20 rokov fungovania veľmi zmenila.
Už neponúka len 10 štandardných odkazov. Dnes na nej nájdete reklamy, štruktúrované prvky, zmienky z wikipédie, mapy, rýchle správy, obrázky, videá a veľa iného.
Celý zoznam týchto „features“ pozná len skutočný detailista. Niektoré z nich nájdete aj v mojom článku o skratkách vo vyhľadávaní.
Ako to vyzeralo v začiatkoch:
Serp v roku 1998. Zdroj: 1and1.com
A pozrime sa aj na to, aká je situácia po 20 rokoch.
Ukážky SERP pre rok 2018
Nie je to teda už len o štandardnom SEO. Mali by ste si odsledovať, či vás o návštevnosť neoberajú práve podobné moderné funkcionality a či s tým viete niečo urobiť.
Nemusíte siahnuť len po platenom vyhľadávaní.
- Viete sa napríklad dostať na lokálnu mapu cez zverejnenie na Google Maps.
- Dokážete obohatiť odkaz o štruktúrované prvky.
- Môžete lepšie optimalizovať obrázky, uverejniť videá.
Na niektoré veci tu dosah nemáte, ani mať samozrejme nemôžete. O to viac sa však oplatí zapracovať na tom čo ovplyvniť viete.
SERP funkcionalitiek neustále pribúda. Overte si, či by niektorá z nich pre vás mala zmysel.
Odkazy a NEodkazy
Vzájomné URL odkazy medzi stránkami sú nespochybniteľne stále dominantným SEO faktorom. Niet sa čo čudovať, nakoľko tie boli iniciátorom a prvotným motorom pre vznik samotných vyhľadávačov (a dodnes sú).
Ich pozícia sa ale rokmi podstatne menila.
Prešli procesom ich veľkého zneužívania, nastavovania dôležitosti, sily a autority.
Posúvame sa ale do novej doby, keď začínajú byť hodnotené nie len také zmienky, ktoré priamo obsahujú odkaz na web. Na váhe naberajú aj zmienky, ktoré nie sú odkazmi.
Vyhľadávače dnes dokážu jednoducho identifikovať vašu značku v spleti internetu. Nie len na sociálnych sieťach, ale na celom webe.
Bývalý produktový manažér Bingu oficiálne potvrdil zahrnutie neprelinkovaných odkazov do faktorov vplývajúcich na vyhľadávanie. Google v tejto veci isto nie je pozadu.
Možno už je súčasťou vašej marketingovej stratégie zlepšovanie renomé značky zberom rôznych hodnotení a pozitívnych zmienok na iných web stránkach. Oplatí sa tomu venovať pozornosť už aj z pohľadu SEO.
Riešite niektoré so spomínaných tipov práve teraz vy? Prípadne poznáte iné, ktoré vám aktuálne viditeľne pomáhajú?